Alle indlæg af SVO

BACH OG BIBELEN

Bach og Bibelen – bud til tiden

Et vekselspil mellem Bibelens ord og musik af Johann Sebastian Bach.

Skuespiller Ditte Gråbøl fremfører tekster fra de fire evangelier, og organist Sven Verner Olsen spiller de tilhørende værker af Bach.

Teksterne gengives fortællende for at give en fornemmelse af, hvordan man i de allerældste menigheder genfortalte de bibelske hændelser – før de blev skrevet ned. Teksternes indhold bliver nærværende og vedkommende på en anden måde, end når de blot læses op.

Et af resultaterne af Luthers arbejde i 1500-tallet var oversættelsen af Bibelen til modersmålet. Den effekt, det gav, da evangeliernes beretning om Jesu liv kunne fortælles på et forståeligt sprog, vil vi gerne give et indtryk af.

Hertil kommer så Bachs musik, som er inspireret af både de lutherske salmer og de bibelske tekster – og som føjer sig ind imellem teksterne og uddyber dem. Man lytter til musikken på en anden måde, når man har den bibelske beretning i baghovedet – og teksterne bundfælder sig på en anden måde, når man hører musikken.

Ditte Gråbøl – er uddannet på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater 1984 og var ansat ved Aalborg Teater 1984-90, inden hun fortsatte sin karriere ved Det kgl. Teater og siden ved samtlige københavnske teatre. Hun har endvidere medvirket i tv-satire, tv-serier og film, bl.a. “Oh happy Day”, “Lykkevej” og “Lotto”. Ditte Gråbøl har også medvirket i flere revyer, bl.a. Cirkusrevyen, Tivoli Revyen og Nykøbing F. Revyen.

Sven Verner Olsen – blev som 12-årig ansat som organist ved Haraldsted Kirke og blev uddannet først hos Finn Viderø, siden på Det kgl. danske Musikkonservatorium, hvor han debuterede fra solistklassen 1992. Siden har han haft en omfattende koncertvirksomhed som orgelsolist samt som cembalist i de store oratorier. Sit daglige virke har han som organist i Jesuskirken i Valby og som lærer ved Sjællands Kirkemusikskole.

Hvis du vil se, hvor vi laver Bach og Bibelen, kan du klikke på “Koncertkalender” øverst på hjemmesiden.

Sven Verner Olsen, Ditte Gråbøl

KONCERTER

I årets løb spiller jeg en del orgelkoncerter eller medvirker ved koncerter. Hver koncert, jeg er med til, bliver til i øjeblikket. Det gælder uanset orglets eller kirkens størrelse – fra et 7-stemmers landsbykirkeorgel til det store 124-stemmers orgel i Riga Domkirke. Musikken er ikke støvet eller antikveret – det er organistens gengivelse af komponistens ønsker, der afgør, om det bliver sprællevende musik eller blot trykte noder. Grundige forberedelser er naturligvis en forudsætning for, at musikken kan få lov at folde sig ud netop i det øjeblik, hvor koncerten finder sted.

Som organist er det altid spændende at spille en solokoncert – at have undersøgt orglets og kirkens kvaliteter og fundet den helt rigtige musik og de helt rigtige klange i det pågældende orgel. Men det at spille sammen med en eller flere andre sangere eller musikere har også altid været noget, jeg særligt har nydt – at mærke efter, hvordan jeg bedst muligt rammer den andens eller de andres musikalske udtryk og understøtter det med min rolle i sammenspillet. Både med en enkelt solist og med et helt kor og/eller orkester. Uanset om det er en sangstuderende på Kirkemusikskolen eller en solist fra Den Kongelige Operas Solistensemble – om det er et lokalt amatørkor eller DR VokalEnsemblet.

Orglet er og bliver mit hovedinstrument, men netop gennem sammenspil med andre har jeg også spillet mange koncerter på cembalo, harmonium eller klaver.

At jeg til daglig er så privilegeret at sidde ved et af de smukkest klingende romantiske orgler i Danmark, inspirerer mig til at spille megen fransk romantisk musik – Franck, Widor, Vierne.  Men jeg forsøger altid at finde den rigtige musik til det enkelte orgel – og nyder derfor også at spille musik af Bach, Buxtehude, Mendelssohn, Gade, Brahms, Nielsen – eller nogle af de utallige andre komponister, som har skrevet musik for orgel.

En koncert kan have et tema eller være lige så afvekslende, som de mange hundrede års orgelmusik er det. Og intet orgel er for stort eller for lille til en orgelkoncert!

Det meste af min koncert d.20/7-17 i Tartu Pauluse Kirke i Estland blev livestreamet og kan ses på youtube:

 

CD

Buy cd

I Jesuskirken står Nordens eneste Cavaillé-Collorgel, og det fyldte 125 år den 6. september 2015.

Det markerede jeg ved at indspille to af Widors kendteste orgelsymfonier – den 5. og den 6. – i Valby, da netop de to orgelsymfonier repræsenterer en idérigdom og et bredt kunstnerisk udtryk – fra det storladne til det fine, fra det jublende til det eftertænksomme – og viser, hvorfor Jesuskirkens orgel er en perle indenfor orgelverdenen.

Foto side 7Widors 5. og 6. orgelsymfonier er også næsten samtidige med orglet: Symfonierne blev udgivet i 1879, kun 11 år før Cavaillé-Coll-orglet blev leveret til Jesuskirken.

Den sidste sats på CD’en – Toccataen fra den 5. orgelsymfoni – er en af de kendteste orgelkompositioner i verden. I Danmark er den med sin sprudlende og festlige karakter mest kendt som udgangsmusik til de kongelige bryllupper og til mange festlige lejligheder i folkekirken i øvrigt.

På dette link kan man høre lidt fra CD’en:

Hør klip fra cd

– og den kan købes direkte via nedenstående link – eller af mig, enten i Jesuskirken eller ved mine koncerter.